De 7 Samfundsløfter

De 7 samfundsløfter

Foreningen Danmarks Private Skoler har i 2020 sammen med medlemsskolerne skabt et kodeks, der beskriver de frie grundskolers samfundsansvar. Kodekset er døbt; ”De 7 samfundsløfter”. Det fortæller overordnet om, hvordan skolerne løfter vigtige samfundsopgaver igennem deres daglige virke med eleverne.

Her beskrives, hvordan Skolen Bifrost bidrager til at løfte vigtige samfundsopgaver.

 

1. Skolen og omverdenen

Skolen Bifrost er en nicheskole. Vi optager elever der er dokumenteret højtbegavede. Det betyder, at vi ikke rekrutterer elever fra et bestemt lokalsamfund, og ikke har en egentlig lokal forankring. Vi har i 2024-25 elever fra 31 forskellige kommuner på Sjælland.

Vi har lokalt samarbejde med PPR, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og UU, Ungdommens Uddannelsesvejledning omkring eleverne. Vi har samarbejde med lokal fritidsklub og med den lokale præst, der tilbyder konfirmationsforberedelse og julegudstjeneste. For enkelte elever kan der være samarbejde med sociale myndigheder i elevernes respektive kommuner.

Indskoling og mellemtrin besøger hver måned Roskilde Bibliotek med stor glæde.

Vi benytter de lokale tilbud, der findes i kommunen som fx opera eller biograf for kommunens skoler, Roskilde Museum, Vinkingeskibsmuseet, Roskilde Domkirke mv.

Det er faste aktiviteter og bevidste indsatser, at eleverne på Skolen Bifrost skal stifte bekendtskab med de lokale kulturtilbud. Samtidig er alle turene i lokalsamfundet en del af almen dannelse, bl.a. hvordan opfører man sig i offentlig transport, på et bibliotek, et museum osv.
I forhold til udbredelse af viden omkring højtbegavede børn deltager skolen i forskellige netværk og arrangementer, ligesom skolen gerne bidrager med at udbrede viden via medier, ved at åbne dørene for fx forskere, specialeskrivende, journalister mv. Skolen er generelt åben for både den lokale omverden og den større.

 

2. Skolens rummelighed og resultater

Skolen optager som skrevet elever, der er dokumenteret højtbegavede. Dette dokumenteres via test hos uvildig autoriseret psykolog via WISC-V test (evt. WPPSI ved børn under 6 år).

En del af skolens elever har været i en form for mistrivsel på deres tidligere skole, og søger derfor en ny mulighed.

Det betyder Skolen Bifrost optager børn, og tager både socialt og læringsmæssigt ansvar, hvor de lokale tilbud ikke har lykkedes med at skabe læring og/eller trivsel. De fleste elever, der kommer til Bifrost, har oplevet, de er anderledes eller forkerte, en desværre har en del har været udsat for mobning, og enkelte har været i skolevægring inden opstart på Bifrost.
Generelt befinder en del elever sig inden optaget på Bifrost i en læringsdvale. De har mistet troen på skole som institution, eller troen på at de selv kan lære noget i skolen, så de er mentalt lukket ned. Det kræver så en vedholdende indsats på Bifrost og et tæt samarbejde med forældre at genskabe læringsglæde.

Vi tager stort ansvar i at hjælpe børn med lavt selvværd til at udvikle sig til børn i trivsel med solidt selvværd og glæde ved skolegang. Dette kan tage kort eller meget lang tid afhængig af de oplevelser børnene har haft. Særligt skal forældre også lære at tro på en skole igen, og tro på at deres barn er i gode rammer med professionelle lærere og pædagoger, som forstår børnene.
Generelt anbefaler vi, at børn starter deres skolegang så tidligt som muligt på Skolen Bifrost for at undgå de ar på sjælen, vi ser enkelte elever have. Og vi anbefaler tidlig start, da vi ind imellem støder på, at den tidligere skolegang på andre skoler har været så ødelæggende, at barnet har brug for specialtilbud frem for en almindelig nicheskole som Bifrost.

Skolen Bifrost har ligesom andre skoler elever med diagnoser som fx autisme eller ADHD. Vi er en skole med ekspertise i at undervise og arbejde med de højtbegavede elever. En evt. diagnose må derfor ikke overstige eller skygge for den høje begavelse. I de tilfælde vil barnet være bedre placeret et sted, hvor pædagogikken er specifikt tilrettelagt til de at arbejde med udfordringer, der kan følge med diagnoserne.

 

Skolens resultater ved afgangsprøverne 2023 og 2024:

I 2022-23 havde Bifrosts elever et gennemsnit på 9,2 i de obligatoriske prøver mod landsgennemsnit på 7,4. I 2023-24 havde Bifrosts elever et gennemsnit på 8,6 mod landsgennemsnittet på 7,5.

Fordelingen af karakterer hos Bifrosts elever så de to år sådan ud:
2022-23: Dansk: 7,6 Engelsk: 10,6 Matematik: 9,9 Fælles Faglig Naturfagsprøve: 8,8
2023-24: Dansk: 7,0 Engelsk: 9,0 Matematik: 8,4 Fælles Faglig Naturfagsprøve: 11,6

3. Skolen og fremtiden

Skolen Bifrost samarbejder med UU-Roskilde omkring uddannelsesvejledning.

Der er mulighed for praktikforløb i 8. klasse, og det frivillige praktikforløb i 9. klasse, ligesom eleverne tilbydes brobygningsforløb til forskellige ungdomsuddannelser.

Skolen benytter målrettet forældre som gæsteundervisere, så elever får indblik i forskellige opgaver og stillinger som fremtidige muligheder.

Der har fx været besøg af trafikforsker, ambulanceredder, biolog med forskning i havmiljø, filosof, projektleder, politibetjent, læge samt en lang række øvrige stillingsbetegnelser.

Forældres forskellige ansættelser og deres fortællinger giver en unik mulighed for at få udvidet muligheder for jobvalg.

Skolen benytter desuden ekskursioner til forskellige virksomheder, så eleverne stifter bekendtskab med forskellige organisationer, såvel som produktion.
         

4. Skolens mangfoldighed

Skolens elever kommer fra 31 forskellige kommuner med forskellige kulturer bag sig. Fællesskab omkring en høj IQ giver børnene mulighed for at få sociale fællesskaber, hvor de bliver forstået og udfordret.
På Skolen Bifrost oplever børnene (nogle gange for første gang), at de kan accepteres, for hvem de er, og får mulighed for at udvikle sig, uden at skulle leve op til specielle normer eller være presset til at skjule fx særinteresser, særlige kompetencer mv.

På Skolen Bifrost oplever eleverne en balance mellem at være sig selv, som den man er, og være en del af et større fællesskab, hvor man selvfølgelig arbejder med respekt og forståelse for andre.
Vi har flersprogede elever, vi har elever med diagnoser, og vi har elever med mange forskellige oplevelser med sig i bagagen. På Skolen Bifrost findes en god mangfoldighed af børn og unge.

 

5. Skolen som forebyggende instans

Skolen Bifrost forebygger sociale nedture og bidrager til, at den tabte talentmasse, de såkaldt tabte 2 %, netop ikke tabes, idet vi gør eleverne klar til en ungdomsuddannelse og siden en uddannelse. Dette er til stor gavn for dem selv og deres nærmeste, og det er samtidig til gavn for samfundet som helhed.
I forhold til de højtbegavede børns kompetencer som voksne på arbejdsmarkedet, så er højtbegavede hurtige til at opfatte og gennemskue komplicerede sammenhænge, udregne konsekvenser og vil på mange måder kunne bidrage på forskellige arbejdspladser.

Højtbegavede børn kan nogle gange springe over hvor gærdet er lavest og klare et grundskoleforløb ved at snakke og argumentere uden egentlig at have lært at lære, eller uden at have lært at formulere sig ordentligt på skrift. På Skolen Bifrost arbejder vi målrettet med udvikling af de svagheder mange højtbegavede har, nemlig at lære at lære. At lære at analysere, debattere, argumentere og lytte samt at lære at formulere sig på skrift. Samtidig lægger vi på skolen vægt på kreative processer, at holde fast i nysgerrigheden, arbejde i nogle projekter og udfolde sig musisk og kreativt såvel som bogligt.

 

6.    Fokus på rettigheder og konventioner

Skolen Bifrost har tradition med en årlig demokratidag i slutningen af august. Op til dagen læres om politiske ideologier, styreformer mv. afhængig af elevernes alder. På selve dagen er der bl.a. konkrete cases og rollespil for at opleve demokrati i praksis og tage stilling til de mange dilemmaer, som findes fx i lokalpolitik.

I slutningen af dagen vælges elevrådsrepræsentanter.

Skolen har tradition for kampvalg og velforberedte taler. Det er med stolthed, man som elev vælges til vores aktive elevråd.

Elevrådet på skolen mødes ca. 2 gange pr. måned for de store elever, hvor den ene gang pr. måned også er med de yngste elever.

Der er dagsorden og referat understøttet af to lærere.

Elevrådet deltager med to repræsentanter i ungebyråd i Roskilde kommune.

Der arbejdes jævnligt med børns rettigheder i løbet af året, og i fagene historie, religion, filosofi og kommunikation bliver emner om demokrati og rettigheder ofte taget op.

Der arbejdes flere gange om året med skolens værdiregelsæt i klasserne, og der debatteres generelt meget og intensivt med gode argumenter i timerne på Bifrost. 

 

7. Elevernes videre vej i uddannelsessystemet

Skolen Bifrost startede i august 2020. Vores første afgangsklasse var i 2023. Fra den årgang gik ca 1/3 på efterskole, mens 2/3 valgte en gymnasial uddannelse. I afgangsklassen fra 2024 har 2/5 valgt efterskole, mens 3/5 valgte gymnasial uddannelse.

Da ingen af skolens tidligere elever er nået igennem ungdomsuddannelser endnu, kan vi endnu ikke se senere uddannelse eller erhvervsvalg.

 

 

 

 

Godkendt i Bestyrelsen 23.10.2024