Vision & Værdiregelsæt

Formål:
Folkeskolelovens § 44, stk. 4 – Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, forpligter skolebestyrelsen til at udarbejde et værdiregelsæt for skolen. 

Ifølge bekendtgørelsen skal værdiregelsættet bidrage til at opfylde folkeskolens formål og angive retninger for god adfærd med fokus på trivsel og et godt psykisk undervisningsmiljø med respektfulde relationer mellem eleverne indbyrdes og mellem elever og ansatte. 
Et værdiregelsæt fungerer som en fælles platform og sætter samtidig retning på en række refleksioner, handlinger og prioriteringer i skolen. 
Fordelene ved et værdiregelsæt er: 

● at aktørerne i og omkring skolen har kendskab til skolens værdier 

● at aktørerne får grundlag for at handle i overensstemmelse med skolens værdisæt


Et værdiregelsæt bliver således den enkelte skoles særlige profil, særkende og fundament. 

Skolen Bifrosts værdiregelsæt: 

På Skolen Bifrost er højtbegavede børn blandt ligesindede. Vores skole skal kendes ved et godt og trygt fysisk og psykisk arbejdsmiljø og læringsmiljø for både elever og medarbejdere. 
Læring og trivsel går hånd-i-hånd. Det er vort mål, at eleverne, medarbejdere og forældre føler et ejerskab til skolen og derfor behandler den ordentligt. Skolen har to regler som børn og voksne skal leve op til.

Vær god ved andre og vær god ved tingene 


På Skolen Bifrost dyrker vi nysgerrigheden rettet mod det videnskabelige og det kunstneriske, men også̊ interessen for at lære andre mennesker og ikke mindst sig selv at kende. Med faglige udfordringer i trygge rammer opmuntrer og udvikler vi børnenes engagement og nysgerrighed, så de kan realisere deres potentiale til egen glæde og tilfredshed og samtidig styrke fællesskabet.
Skolen tilbyder en bred, alsidig og kvalificeret undervisning på et højt fagligt niveau og vores mål er at give eleverne mulighed for fagligt ”at stå̊ på tæer” i alle skolens fag. Vi vil bibringe hver enkelt elev de bedst mulige færdigheder uanset forkundskaber og social baggrund. 


Undervisningen skal lede frem mod

  • At eleverne bevarer og udvikler nysgerrigheden og lysten til at lære
  • At eleverne tænker kreativt og skaber løsninger
  • At eleverne erfarer ved brug af alle kompetencer 
  • At eleverne eksperimenterer og går nye veje 
  • At eleverne tager ansvar i undervisningen 

Skolens hele dagligliv skal bygge på demokrati, og vi tilstræber at ruste eleverne til at bidrage aktivt og konstruktivt til udviklingen af vores samfund. Derfor arbejder vi med elevernes sociale kompetencer, så alle lærer at lytte til og respektere andre og at tage ansvar for sig selv og medansvar for fællesskabet. 
Vi har engagerede forældre og medarbejdere, som alle er tydelige rollemodeller i børnenes hverdag. Endvidere har vi et tæt og fordomsfrit samarbejde mellem elever, forældre og medarbejdere med betoning af dialog.


Trivsel på Skolen Bifrost 
På Skolen Bifrost vægter vi, at alle såvel elever, forældre som personale trives med læring.
Vi indgår i mange forskellige fællesskaber, som kræver aktiv deltagelse, respekt for og hensyntagen til hinanden. Vi accepterer forskelligheder, vi hjælper, støtter og er opmærksomme på hinanden, og vi taler om problemerne i åbenhed.

Vi er alle ansvarlige overfor skolens undervisningsmaterialer, inventar, bygninger og udeområder. 
Det betyder at vi skal

  • vise respekt overfor hinanden
  • tale pænt 
  • være hjælpsomme, positive og være med til at løse konflikter 
  • være opmærksomme på hinandens signaler  
  • give plads til humor 
  • passe godt på skolen og omgivelserne


Vi arbejder målrettet med vores værdier i dagligdagen.
Så vi kan opleve os værdsatte og accepterede og opleve

  • tryghed
  • selvværd
  • tillid  
  • livsglæde 
  • vilje til læring 

Såfremt vi oplever manglende overholdelse af værdiregelsættet, vil der være samtaler og indsatser. 

Ved fortsatte overtrædelser kan der gives advarsel og ved yderligere overtrædelse af værdiregelsættet kan eleven blive udskrevet på skolens foranledning. Ved grove overtrædelser kan en elev blive udskrevet uden forudgående advarsel.

Redigeret i Bestyrelsen 20.11.2024